Strzeż się! Siedzenie szkodzi zdrowiu!


Obecnie mamy takie czasy, gdzie wielogodzinne siedzenie jest na porządku dziennym. Kiedyś jak wspomniałam o tym w towarzystwie rodzinnym to tata mnie wyśmiał. Z jednej strony zastanawiałam się czy faktycznie może przesadzam? Aczkolwiek tyle teraz się o tym słyszy, że postanowiłam zagłębić się w ten temat. 
Jakby nie patrzeć to teraz jeśli nie jesteś sportowcem to jako przeciętna osoba to połowę swojego dnia pewnie przesiadujesz przed telewizorem, komputerem czy nawet w aucie/autobusie jadąc do pracy.
A co jeśli jesteś osobą pracującą w biurze lub osobą przebywającą większość swojego dnia w szkole? O to powiem Ci, że katastrofa. Nie dość, że w domu "odpoczywasz" tak jak wspomniałam wyżej to jeszcze około 8 godzin spędzasz przy biurku, czyli 3/4 dnia w pozycji siedzącej. 



CZYM TO GROZI?
Wbrew pozorom jest to niesamowicie szkodliwe dla naszego zdrowia. Podczas wielogodzinnego siedzenia z bardzo niskim poziomem ruchu jesteśmy narażeni na:
  • poważne problemy z kręgosłupem
  • opuchnięte nogi
  • bezdech śródsenny - całodniowe ziewanie oraz "brak sił do życia"
  • zawały - podczas siedzenia, komórki tłuszczowe zaczynają produkować więcej trójglicerydów.
  • otyłość - pod wpływem ucisku tłuszcz przyrasta szybciej oraz spowalnia metabolizm
  • cukrzycę - zmniejszenie wrażliwości na insulinę
  • szybsza starość
  • zatorowość płucna 
  • spadek dobrego cholesterolu  HDL
  • choroby serca
Patrzcie jak groźne jest dla nas siedzenie... Aż ciężko uwierzyć, no nie? Przecież to TYLKO siedzenie! Nie kochani, nawet jeśli potraficie regularnie uprawiać sport tą godzinę lub nawet półtorej godziny dziennie to jednak to za mało w porównaniu do 8 godzin siedzenia w pracy/szkole i 2-3 godzin "odpoczywania" na kanapie. Nie ma co się oszukiwać. Niestety. To TYLKO siedzenie jest wręcz porównywalne do palenia papierosów. 



JAK TEMU ZARADZIĆ?
Po prostu WSTAŃ! Tak, teraz. Przespaceruj się nawet te 2 minuty i wróć z powrotem. 

Tak, doskonale wiem, że tego nie zrobiłaś, masz szczęście, że znam jeszcze inne fajne patenty na większą ilość ruchu podczas pracy biurowej/szkoły/odpoczywania. 

  1.  Pracujesz w domu? Odpoczywasz przy laptopie grając w simsy? A może po prostu odrabiasz lekcje? Zamień krzesło biurowe na piłkę gimnastyczną! Każdy dodatkowy ruch na piłce powoduje pracę mięśni oraz spala więcej kalorii niż 1kcal/min jak jest podczas zwykłego siedzenia. 
  2. Masz w przerwę w pracy? Przerwa na reklamy podczas ulubionego filmu? Wstań z sofy/krzesła i przejdź się na spacer, zrób 20 przysiadów... 
  3. Chce Ci się pić? Potrzebujesz do łazienki? Nie przekładaj tego na później, nawet takie chwilowe oderwanie się od biurka poprawi Twoje samopoczucie!
  4. Jedziesz do miejsca docelowego autem lub autobusem? Nadchodzi lato, może lepiej zamienić to na rower? Albo chociaż wysiądź 1 przystanek wcześniej i przejdź się spacerem. Dzień od razu stanie się lepszy.
  5. Ważny telefon? Uczysz się już kolejną godzinę i nic? Weź książkę w rękę i pochodź po pokoju, może tak lepiej zapamiętasz cokolwiek. Czeka Cię długa rozmowa? Podejdź do okna i obserwuj co się dzieje na świecie. Tematów na pewno wtedy nie braknie, ani pomysłów ;) 
  6. Masz niedaleko a jedziesz tramwajem/autobusem? Ustąp miejsca osobom starszym i postój tę krótką odległość mierzącą kilka przystanków. Pokażesz kulturę i przede wszystkim zadbasz o swoje zdrowie.
  7. Masz do pokonania schody? Nie rozleniwiaj się już na starcie i przebiegnij je truchtem.
  8. Naszła Cię ochota na kawę lub herbatę? Nie proś koleżanek/siostry/rodziców o zrobienie tylko wykorzystaj to i wstań i sama sobie zrób.   
Widzicie? Tak proste czynności a tak dużo mogą pomóc! Weźcie sobie to do serca i zadbajcie o Wasze zdrowie, bo macie tylko jedno.

Dużo czasu spędzacie siedząc? 
 
Jeśli podoba Wam się to co robię, to zapraszam do śledzenia na:
Snapchat ---> aniesss19

Komentarze

  1. Niestety siedzę bardzo dużo :( nauka + pracuję zdalnie jak tylko mam okazję, dłubię w grafice etc :( muszę pomyśleć by więcej się ruszać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, zdecydowanie. Warto, choćby dla swojego zdrowia ;)

      Usuń
  2. Dużo racji i dużo prawdy, teraz za dużo siedzimy, za mało się ruszamy w ogóle a na dodatek na nic nie mamy czasu, nie wspominając już o diecie.

    W wolnej chwili między spacerami zapraszam do siebie ;)
    http://psychotea.blogspot.com/2017/06/czy-optymizm-przeszkadza.html

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Powiedz mi co myślisz :)

Śledź mnie!

Skontaktuj się ze mną

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *