Suplementy - Brać czy nie brać?


Od jakiegoś czasu miałam poważny problem z szablonem bloga, ale na szczęście w miarę jak znalazłam czas tak go naprawiłam w jakimś tam stopniu. Kody HTML i CSS to dla mnie czarna magia, mimo iż zawsze lubiłam informatykę a mój tata spokojnie mógłby mieć magistra na tym kierunku :D

Po dłuższej nieobecności wracam i dzisiaj chciałabym poruszyć temat WSPOMAGACZY. Odpowiadając na pytania na portalu zapytaj.com.pl natknęłam się (już nie pierwszy raz) na pytania typu:


"Jabłczan kreatyny czy cytrynian kreatyny?"


"Ćwiczę od miesiąca home workout i chce zacząć brać białko serwatkowe na masę mięśniową. Czy to dobry pomysł?"


"Proszę o pomoc brać białko czy gainer a tak to w jakich ilościach ?"

I wiele, wiele innych.


Co najpierw?

Po pierwsze to trzeba zadać sobie podstawowe pytania:


"Czy jest mi to aż tak potrzebne? Czy bez tego już sobie nie poradzę?

Kochani! Suplementy też trzeba umieć odróżniać. Kiedyś czytałam wypowiedź kobiety na temat ułożonej diety przez trenera personalnego dla jej męża, w której znajdowały się BCAA, białko, kreatyna, witaminy i jeszcze parę innych. Strasznie narzekała, że dieta bardzo restrykcyjna a na te suplementy to oni fortunę wydadzą. Zaczęła krytykować samego trenera jak i jego sposób prowadzenia podopiecznych. Niestety widać, ze pani bez wiedzy a trener nie przygotował diety dla początkującej osoby tylko dla sportowca. Trochę racji jest z obu stron.

Te wszystkie produkty co wymieniłam to nie są dopingi tak jak przeciwnicy suplementów uważają (mój tata również nim jest) to wspomagacze diety.

Jak wiadomo, kto trenuje ten wie, że bez wspomagaczy sylwetkę można doprowadzić do pewnej granicy. Nie jest to bliska granica przeciętnej sylwetki, ale nie jest też bliska profesjonalnemu kulturyście. Dla większości taka właśnie sylwetka starczy. Natomiast jeśli ktoś stosuje doping to zazwyczaj to widać. Sylwetka wtedy jest wyjątkowo duża, mięśnie bardzo widoczne itd. 

DLACZEGO O TYM MÓWIĘ?

Znowu wracamy do pytania wyżej. Jeśli nie startujesz do zawodów, jeśli odżywiasz się zdrowo tyle co z wiadomości ze świata czy internetu, jeśli trenujesz 3-4x w tygodniu dopiero jakiś czas, jeśli nie masz stricte ułożonej diety to wspomagacze nie są Ci zupełnie potrzebne! 

Osoby, które planują zawody, trenują kilka lat, mają dopiętą dietę na ostatni guzik to dopiero wtedy myślą o suplementach. Pamiętajmy, że zwykłe białko, które większość z nas używa w postaci proszku to nie jest to nic innego jak zwykłe białko, które uzyskujesz z piersi z kurczaka tylko w formie chemicznej i plus taki, że można rozpuścić szybko w wodzie i uzupełnić zapotrzebowanie na ten makroskładnik. Większość profesjonalnych sportowych diet ma na przemian właśnie pierś z kurczaka przeplataną z piersią z indyka, rybami, no ale ile można tego jeść jak masz pewnie dziennie ułożone 5 posiłków i w każdym zazwyczaj znajduję się porcja białka. Ja mając taką dietę to cofało mnie jak widziałam w pewnym momencie kurczaka... już nie mogłam... no to siłą rzeczy zamieniałam wtedy 2 posiłki w ciągu dnia na białko czekoladowe i robiłam z tego nutellę. Był element słodkości wraz z pełnym zapotrzebowaniem na białko w posiłku. Po takim jedzeniu spokojnie hamowałam ochotę na słodkości i mogłam dalej trzymać czystą michę. Lub kolejny plus, że czasami w pośpiechu jak biegłam do szkoły i zaspałam to nie miałam czasu na śniadanie i rozpuściłam białko w wodzie, wzięłam garść orzechów i miałam gotowe śniadanie białkowo-tłuszczowe. 




Co to oznacza?
Wszystko co jest w suplementach tak samo można znaleźć w produktach żywnościowych! Tylko trzeba wiedzieć gdzie szukać. Dlatego tak ważne jest dobre ułożenie diety dla osoby początkującej. 

Jeśli jednak jesteście uparci i chcecie dorzucać do swojej diety wszelkiego rodzaju wspomagacze to zanim to zrobicie, zanim wydacie pieniądze, zanim spożyjecie to najpierw porządnie przeczytajcie co proponuje producent i w jakich dawkach dostarczać do organizmu. 




ZALETY STOSOWANIA SUPLEMENTACJI:


  • uzupełnienie posiłków (nie omijamy ich dzięki temu)
  • element słodkości
  • wzrost siły
  • uzupełnienie niedoborów w diecie


WADY STOSOWANIA SUPLEMENTACJI:


  • nigdy nie zastąpi nam pełnowartościowego posiłku
  • możliwość przedawkowania


JAKIE JEST MOJE STANOWISKO?

Nie popieram sięgania po wspomagacze jeśli nie spełniasz warunków wyżej wymienionych, bo tak jak mówiłam, wszystko jest w produktach żywnościowych. Natomiast jeśli już chcesz brać to nie pytajcie osób niekompetentnych, bo kurczę krzywdę robicie sobie sami. Suplementacja to nie jest zabawa. Tym można sobie zniszczyć organizm, nie trudno o przedawkowanie lub użycie czegoś na co jesteście uczuleni albo coś podobnego. Wszystko trzeba skonsultować z profesjonalistami. To jest ingerowanie w Wasz organizm, w Wasze zdrowie. Zdrowe mamy jedno i jeśli raz je stracimy to marne szansę, aby je odzyskać. Dlatego dbajmy i jeśli nie masz potrzeby to nie rzucaj się na wspomagacze, bo producent zapewnia Ci nagły wzrost siły, czy masy mięśniowej. Nic się samo nie wydarzy i na pewno nie urośniesz nagle biorąc samą kreatynę czy białko a w ciągu tygodnia dojadać chipsami czy jakimiś fast foodami lub trenując tylko 1-2x w tygodniu jak sobie przypomnisz.

Dopiero gdy wyrobisz w sobie tą pasję do sportu, treningi będziesz miał/a regularnie, posiłki ustalone, dieta dopięta. Poczujesz prawdziwy zdrowy tryb życia i polubisz go to wtedy pomyśl o tym co możesz zrobić więcej dla siebie i dla swojej sylwetki w bezpieczny sposób. 





Kochani z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych chciałabym wszystkim złożyć serdeczne życzenia. Spędźcie te święta w gronie rodzinnym, zdrowi, szczęśliwi, uśmiechnięci i nabierzcie siły na kolejne miesiące. Kto zdaje ze mną w tym roku maturę to życzę każdemu, aby miał 100% i dostał się na wymarzony kierunek studiów. 

CO Z DIETĄ W ŚWIĘTA?
Dalej uważam dokładnie to samo co na święta Bożego Narodzenia --> TUTAJ

Jeszcze raz WESOŁYCH ŚWIĄT! 

wpis został napisany we współpracy z portalem,

Jeśli podoba Wam się to co robię, to zapraszam do śledzenia na:
Snapchat ---> aniesss19

Komentarze

Prześlij komentarz

Powiedz mi co myślisz :)

Śledź mnie!

Skontaktuj się ze mną

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *