Dieta ≠ ziemniaki?

http://porady-kuchenne.pl/wp-content/uploads/2013/10/ziemniaki-mlode.jpg

Bardzo często zdarza mi się słyszeć od osób, które pytają mnie o produkty pełnowartościowe w diecie, że oni schudli bo przede wszystkim odłożyli cukier, napoje gazowane, smażone potrawy, sól... i ziemniaki! Czy może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego ludzie to robią? 

Jeśli tylko potrafimy je dobrze przyrządzić to są naprawdę wspaniałym produktem! To nie ich wina, że tyjemy, tylko dodatków. Będąc na święta w USA jak zobaczyłam, że za każdym razem do ziemniaków dają mi kilo masła i sera żółtego to mi szczęka opadła... Nie tknęłam tego. 
  
⇧⇧⇧
TO! To przez to tyjemy... Wytłumaczcie mi czy bez tego niepotrzebnego tłuszczu nie dałoby się obejść?? 

Ja jak gotuje sobie ziemniaki to nigdy nie dodaje masła, sera czy sosów... Do smaku daję trochę jogurtu naturalnego i ewentualnie duużo koperku, jak mam. I tyle... A smakują przepysznie i są niskokaloryczne a oprócz tego dodają energii na długi czas.


Wartości odżywcze

Tradycyjne ziemniaki do obiadów mają bardzo dużo fajnych wartości odżywczych. 
  • Wit. C
  • cenna skrobia (dzięki niej mamy energię i długo jesteśmy syci)
    źródło energii i przez długi czas czujemy się syci.

    http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/ziemniaki-sa-zdrowe-i-maja-malo-kalorii_33646.html
    źródło energii i przez długi czas czujemy się syci.

    http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/ziemniaki-sa-zdrowe-i-maja-malo-kalorii_33646.html
  • Wit. A
  • Wit. E
  • Wit. B1, B2, B3, B6
  • Potas
  • Wapń
  • Magnez 
  • Fosfor
  • Żelazo
  • Cynk
  • Miedź
  • Mangan
  • Białko roślinne
Jak widać bardzo pozytywnie mają w sobie wiele zdrowia. Tylko teraz pytanie.. co zrobić, aby te wszystkie pozytywne wartości przenieść z ziemniaka do naszego organizmu... tak tak.. zjeść xd Ale zanim je zjemy to trzeba wiedzieć jak je poprawnie ugotować. 



Gotowanie

Zakładam, że większość albo wszyscy gotujecie jak moja mama zanim jej nie uświadomiłam, że źle robi ;) 

Wasza wersja - ZŁA:
Obieracie ziemniaki, płukacie je w wodzie i nalewacie świeżej do garnka i dajecie na gaz oraz solicie... i gotujecie aż będą tak miękkie, że aż rozgotowane bo szkoda Waszych zębów i gdy sąjak kluchy to wyłączacie gaz i odcedzacie, gotowe.


Moja wersja - DOBRA
Obieram ziemniaki, płukam, wsadzam do garnka zalewam zimna wodą i osobno gotuje kolejny garnek z wodą i jak zacznie wrzeć to wylewam tą zimną z garnka gdzie są nasze ziemniaki i zalewam wrzącą oraz stawiam na gaz. No i ewentualnie solę. Czekam aż zmiękną, ale NIE rozgotują i wyłączam, odcedzam, gotowe.


Dlaczego moja wersja jest dobra a wasza zła?

Ponieważ jeśli zaczniecie je gotować od zimnej wody to temperatura stopniowo spowoduje wyparowanie tych ważnych dla naszego zdrowia witamin i minerałów. A jeśli zrobicie to moim sposobem i nagle zalejecie je wrzącą wodą to one w momencie pozamykają swoje pory, żeby się obronić przed nagłą zmianą temperatury i zachowają wartości odżywcze. To tak jak idziemy pod prysznic to stopniowo zmieniamy temperaturę, żeby nie przeżyć szoku i przyzwyczajamy się do niej, a jak nagle nas uderzy lodowata woda lub gorąca to odruchowo się odsuwamy. Tak samo ziemniaki reagują, w momencie zamykają pory. Gdy przegotujemy masze ziemniaki to nieważne jak je zaczniemy gotować czy od wrzącej wody czy od zimnej to one i tak stracą te wartości bo ta woda w nie przeniknie. 


UWAGA!!
Wszystko co rozgotowane to złe. (ryż, makaron, ziemniaki, warzywa itp)

100g ziemniaków to średno 60-70kcal. 

Podsumowując, warto jeść ziemniaki tylko trzeba wiedzieć z czym. Jako produkt sam w sobie jest naprawdę bardzo przyjemny i cenny dla naszego organizmu. Ja osobiście lubię ziemniaki i to bardzo. Mam nadzieję, że teraz każdy kto to przeczyta przestanie uznawać kartofle za coś ciężkiego, zapychającego, wysokokalorycznego. Smacznego!
Wartości odżywcze ugotowanych ziemniaków, bez skórki i dodatku soli (w 100 g)

Wartość energetyczna - 86 kcal
Białko ogółem - 1.71 g
Tłuszcz - 0.10 g
Węglowodany - 20.01 g (w tym cukry proste 0.89)
Błonnik - 1.8 g

Witaminy
Tiamina – 0.098 mg
Ryboflawina – 0.019 mg
Niacyna - 1.312 mg
Witamina B6  - 0.269 mg
Kwas foliowy -  9 µg
Witamina A – 2 IU
Witamina E – 0.01 mg
Witamina K - 2.2 µg
witamina C - 7.4 mg
Minerały

Wapń – 8 mg
Żelazo - 0.31 mg
Magnez - 20 mg
Fosfor - 40 mg
Potas - 328 mg
Sód – 5 mg
Cynk - 0.27 mg
Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/ziemniaki-sa-niskokaloryczne-i-bogate-w-witamine-c-beta-karoten-fosfor_33954.html
Wartości odżywcze ugotowanych ziemniaków, bez skórki i dodatku soli (w 100 g)

Wartość energetyczna - 86 kcal
Białko ogółem - 1.71 g
Tłuszcz - 0.10 g
Węglowodany - 20.01 g (w tym cukry proste 0.89)
Błonnik - 1.8 g

Witaminy
Tiamina – 0.098 mg
Ryboflawina – 0.019 mg
Niacyna - 1.312 mg
Witamina B6  - 0.269 mg
Kwas foliowy -  9 µg
Witamina A – 2 IU
Witamina E – 0.01 mg
Witamina K - 2.2 µg
witamina C - 7.4 mg
Minerały

Wapń – 8 mg
Żelazo - 0.31 mg
Magnez - 20 mg
Fosfor - 40 mg
Potas - 328 mg
Sód – 5 mg
Cynk - 0.27 mg
Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/ziemniaki-sa-niskokaloryczne-i-bogate-w-witamine-c-beta-karoten-fosfor_33954.html
Wartości odżywcze ugotowanych ziemniaków, bez skórki i dodatku soli (w 100 g)

Wartość energetyczna - 86 kcal
Białko ogółem - 1.71 g
Tłuszcz - 0.10 g
Węglowodany - 20.01 g (w tym cukry proste 0.89)
Błonnik - 1.8 g

Witaminy
Tiamina – 0.098 mg
Ryboflawina – 0.019 mg
Niacyna - 1.312 mg
Witamina B6  - 0.269 mg
Kwas foliowy -  9 µg
Witamina A – 2 IU
Witamina E – 0.01 mg
Witamina K - 2.2 µg
witamina C - 7.4 mg
Minerały

Wapń – 8 mg
Żelazo - 0.31 mg
Magnez - 20 mg
Fosfor - 40 mg
Potas - 328 mg
Sód – 5 mg
Cynk - 0.27 mg


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/ziemniaki-sa-niskokaloryczne-i-bogate-w-witamine-c-beta-karoten-fosfor_33954.html


Jeśli podoba Wam się to co robię, to zapraszam do śledzenia na:
Snapchat ---> aniesss19

Komentarze

Śledź mnie!

Skontaktuj się ze mną

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *